Mathematics social representation in engineering students: an exploratory study in propaedeutic courses

Authors

  • M. Sc.Wendy Eufrocina Heredia Soriano Universidad Autónoma de Santo Domingo, República Dominicana. Author
  • Dr. C. Pedro Fernández Olazába Universidad Escuela Libre de Psicología de Puebla, México. Author

Keywords:

Mathematics, educational model, shared mental representations

Abstract

This paper describes the mental representation of Mathematics shared byengineering students in propaedeutic courses. From the theoretical point of view, the social representationsare assumed as a particular form of knowledge thatis expressed in the behaviors and communication among individuals. It has been studied as a process and content, leading to the recognition of stereotypes, opinions, beliefs, values and norms. It is a study of exploratory, quantitative and qualitative type, with an inductive logic, where the structure and content of social representations present in the study are analyzed. The findings listed metaphors used in the symbolic setting of individual explanation of mathematics, assessed the impact of subjectivity in learning, and recorded engineering student'sexpectations in relation to studying mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • M. Sc.Wendy Eufrocina Heredia Soriano, Universidad Autónoma de Santo Domingo, República Dominicana.

    Licenciada en Educación, especialidad Matemática y Máster en Matemática Pura. Universidad Autónoma de Santo Domingo, República Dominicana. 

References

Abric, J. C. (2001). Metodología de recolección de las representaciones sociales. En J. C. Abric, Prácticas sociales y representaciones (págs. 53-74). México: Ediciones Coyoacán.

Abric, J. C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Coyoacán.

Báez, J. (2009). Investigación cualitativa (2 ed.). Madrid: ESIC.

Banchs, M. (1984). Las representaciones sociales: sugerencias sobre una alternativa teórica y un rol posible para los psicólogos sociales en Latinoamérica (págs. 78-95). Guadalajara: Educ.

Banchs, M. (1991). Representaciones sociales: pertinencia de su estudio y posibilidades de su aplicación. AVEPSO.

Bisquerra, R. (. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Di Giacomo, J. (1989). Teoría y métodos de análisis de las representaciones sociales. En D. Páez, Pensamiento, individuo y sociedad. Cognición y representación social (págs. 278-295). Madrid: Fundamentos.

Domínguez, G. (2006). Psicología del desarrollo: adolescencia y juventud. Selección de lecturas. La Habana, Cuba: Editorial Félix Varela.

Fernández, O. (2008). Psicología de la personalidad. Sistema de conferencias. Curso de postgrado. Camaguey, Cuba: Departamento de Psicología.

Glass, G., & Stanley, J. (1996). Métodos estadísticos aplicados a las ciencias sociales. México: Editorial Prentice-Hall.

Gómez, R. (2004). Evolución científica y metodología de la economía. Málaga: Universidad Nacional de Educación a Distancia. Recuperado el 3 de septiembre de 2016 de http://www.eumed.net/cursecon/libreria/rgl-evol/rgl-metod.pdf

González, M. A. (2001). La teoría de las representaciones sociales. En M. A. González Pérez, & J. Mendoza García, Significados Colectivos: Procesos y Reflexiones Teóricas. (págs. 127-153). Monterrey: CIIACSO.

Guirado, A., & Mazzitelli, C. (2012). Las representaciones de profesores y futuros docentes de Física y de Química sobre la enseñanza de las ciencias. En Memorias III Congreso Internacional sobre Profesores Principiantes, inserción profesional en la docencia. Santiago de Chile y España.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

Huancahuar, K. H. (julio de 2013). Monografías . Recuperado el junio de 2016, de http://www.monografias.com/

Ibarra, A. (2000). La naturaleza vicarial de las representaciones. En A. I. Mormann, Variedades de la representación en la ciencia y la filosofía (págs. 23-39). Barcelona: Ariel.

Jodelet, D. (1984). La representación social: fenómeno, concepto y teoría. En S. Moscovici, Psicología Social II (págs. 45-69). España: Paidos.

Komblit, A. (. (2004). Metodologías cualitativas en ciencias sociales. Modelos y procedimientos de análisis. Buenos Aires: Editorial Biblos.

León, M. (2002). Representaciones sociales: actitudes, creencias, comunicación y creencia social. Buenos Aires: Prentice Hall.

López, F. (1995). Representaciones sociales de los profesores sobre sus procesos de formación docente y su práctica educativa en el bachillerato de la Universidad Autónoma de Sinaloa. Universidad Nacional Autónoma de México, México.

Martínez, O. (2008). Creencias y concepciones en encuentros edumáticos. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Venezuela., Caraca, Venezuela.

Martínez, G. (2011). Representaciones sociales que poseen estudiantes de nivel medio superior acerca del aprendizaje y la senseñanza de la Matemática.

Martínez, E. (2014). Representaciones sociales de la participación de los niños y las niñas en Colombia: Ideales o realidades. Universidad de manizales, Facultad de Ciencias Sociales y Humanas, Colombia.

Moscovici, S. (1961). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.

Moscovici, S. (1986). Psicología social. Buenos aires: Paidós.

Nunes, T., y Bryant, P. (1997). Las matemáticas y su aplicación: La perspectiva del niño. Distrito Federal (México): Siglo XXI Editores.

Palmonari, A. (2009). La importancia de las representaciones sociales para la psicología social. En A. A. Almeida, & D. Jodelet, Interdisciplinaridade e diversidade de paradigmas (págs. 35-49). Basilia, Brasil: Theraurus.

Ramos, H. (2010). La representación social de la Matemática en adolescentes del IPVCE "Máximo Gómez Báez". Tesis de Maestría inédita. Camagüey: Universidad de Camagüey

Washton, A., & Boundy, D. (2001). Querer no es poder: Cómo comprender y superar las adicciones. Barcelona: Paidós.

Wolfgang, W., & Flores, P. (2010). Apuntes sobre la epistemología de las representaciones sociales. Educación Matemática, 139-162.

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Mathematics social representation in engineering students: an exploratory study in propaedeutic courses. (2024). Transformación, 13(1), 17-31. https://transformation.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/249

Similar Articles

1-10 of 162

You may also start an advanced similarity search for this article.