Didactic design and teaching of mathematics to civil engineers' trainees

Authors

  • Dr. C. Jesús de Farit Rubio Méndez Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz" Camagüey, Cuba. Author
  • M. Sc. Pablo Estrada Aguilera Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz" Camagüey, Cuba. Author
  • M. Sc. Ibis Ramos Granado Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz" Camagüey, Cuba. Author

Keywords:

management, professional approach, teaching of Mathematics, applied mathematics

Abstract

This paper deals with the improvement of the didactic management of Applied Mathematics in Civil Engineering major, in the interaction of teaching and learning mathematics. The study, by means of applying methods and procedures of research-in-action, attempts to provide an active and professional approach to mathematics in a practical context of civil engineering that contributes to develop a reflexive learning and leads the students to fulfill the objective of integral education. The authors highlight the didactic management of the subject Mathematics I, based on human and professional values as a component of learning content and not only merely learning mathematics. This is expressed in the approach followed, characterized by moving from social to individual issues to achieve a level of command of mathematics satisfying the demands of society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Dr. C. Jesús de Farit Rubio Méndez, Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz" Camagüey, Cuba.

    Experto de la Junta de Acreditación Nacional de la República de Cuba para la evaluación, seguimiento y control de la calidad de la gestión universitaria, con participación en varias Instituciones de la Educación Superior del país. Profesor de la Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz" Camagüey, Cuba,

References

Almuiñas, J. L., & Galarza, J. (2013). Prospectiva y evaluación del docente universitario. En A. M. González, & N. A. González (Edits.), La evaluación del desempeño del docente universitario: experiencias institucionales y nacionales (págs. 29-46). Guayaquil: Universidad ECOTEC.

Ballester, S. (1995). ¿Cómo sistematizar los conocimientos matemáticos?. La Habana: Academia.

Biggs, J., y Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at University (4ta ed.). London: Mc Graw Hill.

Borges, J. (2006). Modelo de gestión del postgrado a distancia. Tesis doctoral inédita. Santiago de Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Frank País".

Camarena, G. P. (2009). La matemática en el contexto de la ciencia. Las matemáticas y la educación, 9(46), 15-23.

Camarena, G. P. (2011). Las Ciencias en Contexto de la Ingeniería. Nuevo León: Universidad Autónoma de Nuevo León.

Dirección de Gestión Universitaria. (2015). Informe del balance parcial de los objetivos estratégicos de la Universidad de Camagüey correspondientes al año 2015. Camagüey: Inédito. Universidad de Camagüey.

González, E. (2014). Despliegue de la calidad en la gestión de procesos sustantivos de instituciones de educación superior cubanas. Tesis de doctorado inédita. Santa Clara: Universidad Central de las Villas.

Hernández, J. E. (enero-junio de 2001). La instrumentación de la comprensión de textos en la escuela. Transformación, 6(1), 17-27.

Junta de Acreditación Nacional. (2014). Informe de resultados de la evaluación externa a la Universidad de Camagüey. Ciudad de La Habana: inédito. Ministerio de Educación Superior.

Marrero, O y Sarduy, D. (2006). ¿Cómo evaluar la comprensión textual en los problemas matemáticos? UCP "José Martí", Camagüey.

Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba. (2007). Plan de Estudio de Ingeniería Civil. Ciudad de La Habana: Ministerio de Educación Superior.

Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba. (2007). Modelo del profesional .Plan de estudio D, carrera de Ingeniería Civil. Ciudad de La Habana: Ministerio de Educación Superior.

Mola, C. (2013). Estrategia didáctica para la comprensión de los objetos del Álgebra Lineal en las carreras de ingeniería de la Universidad de Camagüey. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Camagüey.

Montes De Oca, N., Rubio, J., & Núñez, R. (septiembre-diciembre de 2016). La gestión didáctica del proceso de enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Básicas en las Carreras de Ingeniería. Transformación, 12(3), 21-30.

Ramos, I. (2015). Informes de los Semestres I y II de Matemática Aplicada del 1er Año CRD de la Ingeniería Civil, cursos escolares 2012-2013 y 2013-2014. Camagüey: Inédito. Departamento de Matemática, Facultad de Ciencias Informáticas.

Ramos, I. (2015). Programa Analítico de Matemática I para el 1er Año CRD de la carrera Ingeniería Civil. Camagüey: Departamento de Matemática, Facultad de Ciencias Informáticas, Universidad de Camagüey.

Reinoso, I., & Hernández, J. (2011). El rol del profesor en el marco de la gestión de la UNC. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(28), 14-32.

Rubio, J. F. (2011). Metodología para la organización del sistema de superación de directivos de institutos preuniversitarios. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí".

Rubio, J. F., & Rodríguez, I. (2014). El desempeño profesional y la gestión del conocimiento: Desafíos de la Educación Superior. Evento Internacional Universidad 2014. Ciudad de La Habana.

Tristá, B. (1992). Temas sobre dirección y administración académica. Ciudad de La Habana: CEPES. Universidad de la Habana.

UNESCO. (2015). Foro Mundial sobre la Educación. Incheon, República de Corea.

Published

2024-06-30

How to Cite

Didactic design and teaching of mathematics to civil engineers’ trainees. (2024). Transformación, 13(1), 114-129. https://transformation.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/247

Similar Articles

1-10 of 229

You may also start an advanced similarity search for this article.